Foto: Edwin Butter/Mostphotos
fredag 22 september 2023 kl 13:29

Vargbeslut

Pressmeddelande

Igår presenterade länsstyrelserna i landet sina beslut om licensjakt på varg. Totalt blir det jakt i sex revir, och som mest får 36 vargar skjutas. Jakten är tillåten i Södermanland, Värmland, Västmanland, Västra Götaland och Örebro län.
Trots en tydlig politisk viljeinriktning så väljer Länsstyrelserna att minska antalet vargar som får fällas i vinterns jakt jämfört med förra året. I Östergötland som ingår i det södra förvaltningsområdet tillåts enbart vargjakt i Södermanland trots att antalet vargar ökar i hela förvaltningsområdet. Östergötland har hittills varit relativt förskonat från vargattacker på tamdjur men varför ska vi vänta tills det går över styr.
-
Stammen sprider sig och antalet revir i Östergötland blir flera, trots detta tillåts ingen licensjakt. Genom licensjakt i Östergötland hade myndigheterna kunnat ta kontroll över spridningen och förebyggt en del av de skador som riskerar att ske, säger Fredrik Lundén ordförande för Jägareförbundet i Östergötland
Jägareförbundet i Östergötland arbetar för att reglera rovviltstammarna i tid innan de växer okontrollerat. Det är viktigt att medborgare som lever och verkar på landsbygden känner sig lyssnade på, det är en förutsättning för att hela Sverige ska leva.
-
Det finns ett stort missnöje bland våra medlemmar och vi har blivit nerringda av besvikna landsbygdsbor som vill fortsätta att verka, leva och jaga i sin hembygd, fortsätter Fredrik Lundén

För mera information kontakta
Fredrik Lundén